Sabeltandtijgers op de werkvloer!

Wanneer argumenteren wél werkt

Is het niet frustrerend: je hebt zúlke goede argumenten; maar je argumenten worden niet serieus genomen! Hoe kan dat?

Sabeltandtijger op de werkvloer

In zijn boek Thinking fast and slow beschrijft nobelprijswinnaar Daniel Kahneman dat mensen vaak eigenlijk helemaal niet grondig nadenken over wat ze doen. Hij legt uit dat we veel keuzes en meningen vormen op basis van intuïtieve ‘vuistregels’ – heuristieken.

Stel je eens voor dat iedereen om je heen ineens weg begint te rennen; zou je dan voor de zekerheid niet toch maar meerennen? Verstandig! Misschien rennen ze wel weg voor een sabeltandtijger! Doen wat de groep doet is een vuistregel die je leven kan redden… Als je grondig gaat argumenteren over welke vluchtroute je zult nemen ben je al opgegeten voor je een stap gezet hebt.

De keerzijde is echter dat zulke vuistregels ons redeneervermogen ook kunnen ondermijnen! Als iedereen gelooft dat de aarde plat is, is het nog niet waar!

Eerst moet het psychologisch harnas smelten

Wanneer we ons bedreigd voelen maken we dus gebruik van vuistregels en níet van redeneringen. Wanneer jouw (ongetwijfeld) zeer goede argumenten tijdens een discussie of conflict niét aankomen, kan dat komen doordat de ander zich aangevallen voelt. En wanneer iemand zich aangevallen voelt zal hij niet grondig de tijd nemen om je argumenten te overwegen.

In plaats daarvan zal hij zich verschansen achter zijn positie, zijn ego eraan koppelen en agressief reageren als hij zich in het nauw gedreven voelt. Kortom, hij trekt een psychologisch harnas op.

Altijd eerst ontspannen

Hoe kun je er nou voor zorgen dat iemand meer open gaat staan voor jouw argumenten? In haar boek IJs verkopen aan Eskimo’s legt Pacelle van Goethem uit dat het belangrijk is om iemand altijd eerst te laten ontspannen.

Wanneer iemand boos, gefrustreerd of gestrest is zal hij of zij toch niet open staan voor jouw argumenten en argumenteren is dan totaal zinloos. Je allereerste taak als je je argumenten wil laten aankomen is daarom dus om ervoor te zorgen dat de ander zó ontspannen is dat hij of zij er open voor gaat staan; NIET om zomaar argumenten te gaan spuien.

Begrip tonen: slimmer dan je denkt!

Een goede manier om iemand te laten ontspannen is door de ander stoom af te laten blazen: goed luisteren, proberen de ander te begrijpen en vooral jezelf inhouden! Dit is natuurlijk even slikken, soms zegt die ander zoveel onredelijks! Maar let op, vergeet het doel niet: ervoor zorgen dat de ander ontspant. Een coach van mij zei het ooit mooi: “sometimes you’ve got to eat the shit-sandwich”.

Wil je effectief zijn met je argumenten, dan moet je eerst een vruchtbare bodem creëren. Stephen Covey noemde dat: “first seek to understand, then seek to be understood”. En ja, soms moet jij dan als eerste ‘de verstandigste’ zijn. Zit wat vaker ‘op je handen’ en stel de vraag: “vertel eens, hoe kijk jij hier eigenlijk naar?” Wanneer het psychologisch harnas langzaam wegsmelt, zouden je argumenten zomaar eens aan kunnen komen!

Training / coaching / gespreksleiding

Wil je meer weten over hoe je deze technieken in de praktijk kunt toepassen? Of wil je een gespreksleider die deze principes toepast? Neem dan contact met ons op via: info@truevoice.nl